Rozbudowa linii kolejowej między Berlinem a Szczecinem trwa już od ponad trzech lat, jednak na bezpośrednie i szybkie połączenie pomiędzy tymi miastami trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Choć prace postępują, pełna modernizacja może zakończyć się dopiero pod koniec dekady.
Postępy po niemieckiej stronie
Modernizacja trasy rozpoczęła się w listopadzie 2021 r. i obejmuje blisko 50-kilometrowy odcinek między Angermünde a polską granicą. Prace obejmują:
- Elektryfikację trasy oraz dostosowanie jej do szybszych prędkości,
- Modernizację dworców w Casekow, Schönow, Petershagen i Tantow,
- Dobudowę drugiego toru na odcinku Passow – granica państwa, który został rozebrany w 1945 r.
Projekt podzielono na dwa etapy:
- Angermünde – Passow (19 km)
- Passow – granica państwa (30 km)
Prace na pierwszym etapie wciąż trwają, jednak Deutsche Bahn pozostaje optymistyczne co do terminu zakończenia całej inwestycji. Według ich planów pełne uruchomienie dwutorowej linii ma nastąpić pod koniec 2026 r.
Co z modernizacją po polskiej stronie?
Mimo postępów po niemieckiej stronie, połączenie Berlin–Szczecin nie będzie w pełni funkcjonalne, dopóki modernizacji nie przejdzie również odcinek od granicy do stacji Szczecin Główny.
Obecnie prace po polskiej stronie ograniczają się jedynie do etapu projektowania. Gotowa jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, ale nadal brakuje wielu kluczowych pozwoleń. Zakończenie etapu projektowego planowane jest dopiero na koniec 2025 roku.

Zakres prac modernizacyjnych w Polsce obejmuje:
- Dobudowę drugiego toru na jednotorowych odcinkach linii nr 408 (Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce) i linii nr 409 (Szczecin Gumieńce – granica państwa),
- Elektryfikację trasy od Gumieniec do granicy,
- Budowę nowych przystanków osobowych w Przecławiu, Warzymicach, Szczecinie Pomorzany i Kołbaskowie,
- Przebudowę stacji Szczecin Gumieńce, dostosowaną do obsługi dłuższych pociągów (750 m).
Problemy z finansowaniem i termin zakończenia prac
Nadal nie ma pewności co do finansowania modernizacji. 20 stycznia 2025 r. PKP PLK złożyło wniosek o unijne dofinansowanie w wysokości 1,47 mld zł. Jeśli projekt uzyska wsparcie, roboty budowlane mają rozpocząć się w 2026 r., a zakończyć w 2029 r.
Dobra wiadomość jest taka, że niektóre fragmenty polskiego odcinka mogą być gotowe wcześniej. PLK planuje zakończyć prace na trasie Szczecin Gumieńce – granica z Niemcami już na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2028 roku, co oznacza wcześniejsze uruchomienie połączeń transgranicznych.
Problematyczne przesiadki i popularność autobusów
Do czasu zakończenia modernizacji pasażerowie muszą korzystać z komunikacji zastępczej na odcinku Angermünde – Szczecin. Niestety, wprowadzone przez Niemcy kontrole graniczne często powodują opóźnienia autobusów, co skutkuje spóźnieniem na przesiadki w Angermünde.
- Podróżni często nie zdążają na skomunikowany pociąg do Berlina, co oznacza godzinne lub dłuższe oczekiwanie na kolejny skład.
- Niemiecka kolej nie planuje zmiany rozkładu, mimo że problem opóźnień jest powszechnie znany.
W efekcie wielu pasażerów decyduje się na prywatne autobusy kursujące na trasie Berlin–Szczecin. Ich popularność rośnie, zwłaszcza w okresach świątecznych i długich weekendów, gdy ceny biletów mogą znacznie wzrastać.
Szybkie połączenie kolejowe Berlin-Szczecin – kiedy realny termin?
Mimo trwających prac modernizacyjnych, szybkie połączenie kolejowe Berlin–Szczecin nadal jest odległą perspektywą. Realnym terminem pełnego zakończenia inwestycji jest 2029 rok, a wcześniejsze połączenia mogą pojawić się w 2028 roku. Do tego czasu pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość i liczyć na lepszą organizację komunikacji zastępczej.
Czy ostatecznie projekt przyniesie oczekiwane rezultaty i poprawi komfort podróży na tej kluczowej trasie? Na to odpowiedź poznamy dopiero w kolejnych latach.