Od 1 maja 2025 roku mieszkańców i odwiedzających Szczecin czekają istotne zmiany w zakresie opłat za parkowanie oraz korzystania z komunikacji miejskiej. Na wtorkowej sesji Rady Miasta zatwierdzono podwyżki w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) oraz nową Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania (ŚSPP) obejmującą Stare Miasto. Decyzje wzbudziły żywe dyskusje wśród radnych, z opozycją krytykującą rosnące koszty życia.
Wyższe opłaty w Strefie Płatnego Parkowania
Zgodnie z uchwałą, opłaty w SPP wzrosną:
- W podstrefie A cena za pierwszą godzinę wzrośnie z 3,60 zł do 4,40 zł.
- W podstrefie B opłata za pierwszą godzinę wzrośnie z 2,80 zł do 3,60 zł.
Ponadto, miesięczny abonament w podstrefie A wzrośnie do 300 zł, a w podstrefie B do 200 zł. Dla osób wybierających opcję abonamentu jednodniowego, nowe stawki wyniosą 40 zł w podstrefie A i 30 zł w podstrefie B.
Ten artykuł, może być dla Ciebie interesujący: Nowe tramwaje dla Szczecina – krok ku nowoczesności [tak będą wyglądać!] - kliknij by przeczytać całość

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na Starym Mieście
Nowa ŚSPP powstanie w obrębie Starego Miasta, obejmując rejon między ulicami Tkacką, Mściwoja i Panieńską. Stawki w tej strefie będą wyższe niż w pozostałych częściach SPP:
- Opłata za pierwszą godzinę wyniesie 8 zł, a minimalna opłata za postój (15 minut) – 2 zł.
- Abonament dla mieszkańców ŚSPP został ustalony na poziomie 440 zł za rok lub 220 zł za pół roku. Opłaty będą pobierane we wszystkie dni tygodnia od 8:00 do 22:00.
Powody zmian – czy rotacja jest priorytetem?
Urzędnicy argumentują, że podwyżki mają na celu zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych, co ma poprawić dostępność miejsc postojowych i zmniejszyć natężenie ruchu w centrum miasta. Przeciwnicy, zwłaszcza radni z klubu PiS, podkreślają jednak, że zmiany mają charakter fiskalny, a nie funkcjonalny, co ich zdaniem wcale nie przyczyni się do lepszej organizacji ruchu.
Jeśli ciekawi Cię ta tematyka, to tutaj mamy inny artykuł w tej tematyce: Nowe życie alei Wojska Polskiego – wyjątkowe spacery dla mieszkańców Szczecina
Dodatkowe zmiany w płatnych parkingach niestrzeżonych
W związku ze zmianami, dwa dotychczasowe PPN – na placu Orła Białego oraz przy ul. Szymanowskiego – zostaną zlikwidowane. Nowy niestrzeżony płatny parking zostanie natomiast utworzony przy ul. Piotra Skargi, na Jasnych Błoniach, obok Pomnika Czynu Polaków.
Podwyżki ceny biletów komunikacji miejskiej
Podczas sesji uchwalono także wyższe opłaty za bilety komunikacji miejskiej, które również zaczną obowiązywać od maja 2025 roku:
Więcej informacji o podobnej tematyce znajdziesz tutaj: Szczecin inwestuje w ekologiczny transport: nowe autobusy elektryczne w drodze
- Bilet 15-minutowy zdrożeje z 2 zł do 3 zł.
- Cena biletu półgodzinnego wzrośnie z 3 zł do 4 zł, a godzinnego – z 4 zł do 6 zł.
- Nowy cennik obejmuje także wzrost ceny biletu sieciowego na linie dzienne i nocne do 100 zł miesięcznie.
Co te zmiany oznaczają dla mieszkańców?
Podjęte decyzje wywołują mieszane reakcje. Zwolennicy wyższych opłat podkreślają, że zmiany są niezbędne dla finansowej stabilności miasta oraz skuteczniejszej rotacji miejsc parkingowych. Krytycy natomiast obawiają się, że wzrost cen wpłynie negatywnie na codzienne życie mieszkańców, ograniczając swobodę poruszania się i zwiększając koszty życia.