Radni miejscy Prawa i Sprawiedliwości wystosowali do Prezydenta Szczecina interpelację dotyczącą rezygnacji z planowanego na 1 stycznia 2026 roku wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Ich zdaniem decyzja ta wywołuje liczne kontrowersje oraz sprzeciw mieszkańców.
Główne argumenty radnych przeciwko Strefie Czystego Transportu
Sygnatariusze pisma, wśród których znaleźli się m.in. Marcin Pawlicki, Dariusz Smoliński, Krzysztof Romianowski i Marek Duklanowski, wskazują na negatywne konsekwencje wprowadzenia strefy. Podnoszą następujące argumenty:
- Ograniczenie mobilności mieszkańców – według radnych SCT wpłynie negatywnie szczególnie na osoby starsze i mniej zamożne, których nie będzie stać na zakup nowego samochodu spełniającego normy emisji.
- Brak wystarczających alternatyw transportowych – wskazują, że miasto nie zapewniło odpowiednich rozwiązań w zakresie transportu publicznego.
- Straty dla lokalnych przedsiębiorców – ograniczony dostęp dla części pojazdów może prowadzić do spadku dochodów firm i wzrostu cen towarów oraz usług.
- Brak korzyści z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – argumentem za SCT miała być możliwość zdobycia dodatkowych punktów w KPO, co miało pomóc w pozyskaniu środków na zakup nowych tramwajów. Ostatecznie jednak Szczecin nie otrzymał w tym procesie ani jednego punktu.
Propozycja alternatywnego rozwiązania
Zdaniem radnych poprawa jakości powietrza powinna odbywać się w inny sposób. Zamiast SCT postulują oni:
To może Cię zainteresować: Mapa przejść i obiektów Straży Granicznej w Szczecinie – granica polsko-niemiecka
- Rozwój transportu publicznego – większa liczba połączeń i lepsza infrastruktura komunikacyjna mogłyby ograniczyć ruch samochodowy w centrum.
- Zwiększenie liczby terenów zielonych – sadzenie drzew i tworzenie nowych skwerów mogłoby przyczynić się do poprawy jakości powietrza.
Oczekiwania wobec Prezydenta Szczecina
W związku z powyższymi argumentami radni PiS domagają się od prezydenta informacji na temat planów rezygnacji z SCT i podjęcia działań zmierzających do wycofania tej regulacji. Ich zdaniem powinien on wnieść odpowiedni projekt uchwały do Rady Miasta Szczecin.
To może Cię zainteresować: Najdłuższy tunel w Polsce powstanie pod Odrą – Szczecin czekał na to ponad 25 lat
Na razie nie wiadomo, jaka będzie oficjalna odpowiedź prezydenta w tej sprawie, jednak temat SCT w Szczecinie pozostaje jednym z bardziej kontrowersyjnych zagadnień, budzącym zarówno głosy poparcia, jak i sprzeciwu wśród mieszkańców.
Ten artykuł, może być dla Ciebie interesujący: Ekoporty w Szczecinie – sprawdź, gdzie wyrzucić sprzęt i godziny otwarcia! - kliknij by przeczytać całość
Źródło:
Krzysztof Romianowski fanpage (Radny miasta Szczecin)